SmartContract.nl

Je hebt er de afgelopen jaren vast van gehoord: nepnieuws, ook wel fake news genoemd. Het was de Amerikaanse president Donald Trump die de beerput van het nepnieuws open trok. Volgens hem is er sprake van oneerlijke nieuwsmedia, die eenzijdig de zaak belichten om zo hun lezers te beïnvloeden. Daarnaast zeggen experts dat de Russische overheid zich actief heeft bemoeid met de verkiezing van de Amerikaanse president.

Er zouden duizenden bots op Twitter hebben gezeten die enkel nepnieuws publiceerden om zo Donald Trump in het zadel te helpen. Daarnaast zouden bots ook worden ingezet voor bijvoorbeeld het reclame maken voor een product, waarmee gezondheidskwalen opgelost kunnen worden.

verasity

Er zijn videomakers die stiekem reclame maken voor een product, zonder dat het opvalt. Nepnieuws, nepartikelen en nepbots kunnen dus overal worden ingezet. Iedereen is kwetsbaar voor nepnieuws. Daarom is het tijd voor een manier om te verifiëren of iets wat je leest of ziet wel echt is. Het was het bedrijf Verasity dat aan de hand van blockchaintechnologie ‘Proof of View’ ontwikkelde.

Echt of nep?

De meeste mensen staan er niet bij stil, maar er wordt ons heel wat voorgeschoteld dat simpelweg niet waar is. Op die manier worden kijkers en lezers achter de schermen gemanipuleerd. Het is goed mogelijk dat een derde partij een ‘nieuwsbericht’ de wereld in helpt, zodat je onbewust hun product gaat kopen. Sommige partijen hebben immers een eigen, verborgen agenda. Het probleem is dat nepnieuws soms zo verborgen geschreven is, dat echte journalisten moeite hebben echt van nep te onderscheiden en dus het nieuws overnemen.

Het gebruik van algoritmes

We leven in een digitaal tijdperk en we hebben nog nooit zoveel aanbod van informatie gehad als nu. Iedere minuut wordt er naar schatting zo’n 300 uur aan content geüpload. Vaak is hetgeen we lezen op sociale media, geen resultaat van willekeur. Denk bijvoorbeeld aan Facebook of Instagram. Beide sociale media maken gebruik van eigen ontwikkelde algoritmes, waardoor hetgeen je gepresenteerd krijgt, afhankelijk is van je eigen persoonlijke voorkeuren. Ook adverteerders haken daar weer op in.

De waardering van content

Het is voor nieuwsmedia belangrijk hoe content gewaardeerd wordt. Algoritmes zijn immers niet meteen slecht. Ze kunnen ook helpen relevante, echte informatie te tonen. Een andere kant van het verhaal is dat algoritmes gebruikt kunnen worden om adverteerders aan te trekken. Hoe meer video’s je ziet, hoe meer advertenties voorbij komen. Op die manier verdienen content platformen geld.

Toch wordt het steeds belangrijker dat er een bewijs is voor hetgeen je ziet. Met andere woorden: de content moet kloppen. Stel: iemand beweert de nieuwste iPhone al in handen te hebben, nog voordat deze is aangekondigd. In dat geval verwacht je een video met de nieuwste iPhone. Het valt dan tegen als blijkt dat het om een dummy gaat, waardoor de maker van het filmpje meer kijkers heeft getrokken. Daarom hebben contentplatforms vaak een rating systeem, waarbij je kunt liken of disliken.

In een ideale wereld scheiden algoritmes het kaf van het koren. Een algoritme kan alleen goed werken, als deze goed geprogrammeerd is. Toch lijken algoritmes alleen niet voldoende om nepnieuws tegen te gaan.

Proof of View

Het is mogelijk een einde te maken aan nepnieuws en nepcontent. Het bedrijf c heeft een nieuw concept gemaakt, gebaseerd op blockchaintechnologie. De blockchain verifieert de informatie en bepaalt dus of het nieuws waar of onwaar is. Dit is wat Proof of View (PoV) genoemd wordt. Binnen een platform dat gebruikmaakt van Proof of View, wordt bepaald dat de content en advertenties die je ziet echt is of niet.

Met Proof of View weet je zeker dat het om bonafide content gaat, waarbij een echt publiek een mening geeft over de content. De inhoud van de content wordt geverifieerd door het publiek. Dankzij speciale blockchaintechnologie belooft Verasity dat het nieuws accuraat, veilig, echt en transparant is.

Werking van Proof of View

Het werkt als volgt. Verasity is de blockchain tegenhanger van YouTube. Belangrijkste verschil is dat de maker van een video geen geld krijgt van adverteerders, maar dat kijkers beslissen hoeveel geld een maker van een filmpje krijgt. Daarmee verdwijnt de invloed van de adverteerder op de maker van het filmpje. Het is immers goed mogelijk dat een zogenaamde creator een promotiefilmpje maakt voor een adverteerder, maar dat de kijker dat niet doorheeft. Hij wordt dan onbewust beïnvloed. De content is bij Verasity gebaseerd op de waarde voor het publiek.

Alle video’s worden vervolgens beoordeeld door Proof of View technologie. Daarmee wordt bepaald of de video echt is. Dat werkt maar op één manier: er komt een mens aan te pas om te beoordelen of de content echt is. Met Proof of View kan voorkomen worden dat er bijvoorbeeld wordt geknoeid met de kijkersaantallen. Als de content legitiem is, wordt deze toegevoegd aan de blockchain. Kijkcijfers worden dan gemonitord door de blocks.

werking proof of work

Door nepnieuws te elimineren, belooft Verasity meer transparantie en andere voordelen voor de kijkers, de makers (‘creators’) en adverteerders.

Voor kijkers

Zo weet de kijker zeker dat de content die hij ziet, echt is. Het is beoordeeld door echte gebruikers en daardoor kan de kijker erop vertrouwen. Bovendien vindt er een transactie plaats tussen de kijker en de maker van het filmpje. Immers: de kijkers bepalen hoeveel de maker van het filmpje met de content heeft verdiend.

Voor creators

Doordat er een directe transactie is tussen kijkers en creators, is het mogelijk om een echte relatie op te bouwen met het publiek. Bij Verasity gaat het dus niet zo zeer om kijkersaantallen, maar je reputatie als creator.

Met donaties, pay-per-view en modellen waarbij kijkers zich kunnen abonneren, is het mogelijk je als creator te specialiseren in bepaalde content.

Voor adverteerders

Ten slotte weet de adverteerder dankzij Proof of View dat de video bekeken wordt door echte kijkers en dat er niet met de kijkcijfers geknoeid is. De adverteerder bereikt dus echte mensen. De advertentie wordt bovendien getoond aan kijkers die echt geïnteresseerd kunnen zijn in een product. Daarmee wordt voorkomen dat mensen simpelweg op de skip-knop drukken.

Ten slotte

Met Proof of View wordt bewezen dat de content echt is. Daarmee wordt de strijd tegen nepnieuws en nepviews geopend.

Meer interessante artikelen:

Als crypto enthousiasteling volg ik de ontwikkelingen met betrekking tot smart contracts op de voet. Middels mijn berichten geef ik informatie over mijn ontdekkingen. Ik geef nooit financieel advies.

Reacties bekijken

Er zijn momenteel geen reacties.
Volgend bericht